Skip to main content

Capsicum annuum Xmas


Kalender

Capsicum annuum 'Xmas' is verkrijgbaar in november en december!

In de schijnwerpers

De meeste pepersoorten worden gebruikt in de keuken. Maar ook in de bloemenwereld wordt dit exclusieve product steeds populairder. Niet om te eten, maar je kunt er de mooiste arrangementen mee maken. Rijk de Jongh van kwekerij Rich Luxury Flowers vertelde ons er meer over. 

Moderne seizoenskweker
Rijk is opgegroeid op de boerderij van zijn ouders, die een melkveebedrijf runde. Zijn broers zijn in dit vak gebleven, maar Rijk vond het werk van zijn ooms veel interessanter. Zij teelden namelijk bloemen. Op de boerderij van zijn ouders, is hij begonnen op een stukje land met buitenbloemen. Negen jaar geleden heeft hij zijn huidige locatie kunnen kopen, waardoor hij zowel binnen als buiten kan telen. Rijk is een echte seizoenskweker, gespecialiseerd in aparte en exclusieve producten in het hoge segment.

In the spotlights
De meest bekende Capsicum annuum is de paprika. Dat is aan de vorm van de vrucht goed terug te zien. Ook Cayennepeper en Spaansepeper vallen in deze familie.   

Capsicum annuum Xmas! De naam zegt het al: dit product is zeer gewild met in de kerstperiode. De grote dieprode vruchten hebben een enorm hoge sierwaarde. In een exclusief kerstarrangement  of luxe boeket is het een waardevolle toevoeging. Een losse tak in een vaas met wat lampjes geeft al een prachtige sfeer. In grote veldboeketten is de Capsicum een echte eyecatcher omdat de vruchten groot en opvallend zijn. Capsicum annuum Xmas is enorm sterk, als bloemist kun je er lang mee werken. Het is echt een aanvulling in het kerstassortiment.

Eetbaar of niet
Wij vroegen ons natuurlijk af of je deze aantrekkelijke rode pepers ook in een lekker kerstgerecht kunt verwerken. “Ja, je kunt ze eten, maar ze zijn alleen héél erg pittig”, was het antwoord van Rijk. “Ze zijn ook niet gespoten, dus het kan wel”. Toch raadt hij het niet aan om deze pepers te eten. Ze zijn namelijk niet voor de consumptie geteeld, er kan dus iets in de teelt zitten waar de kweker geen weet van heeft. Ze zijn hiervoor niet getest.  

De teelt

Rijk is drie jaar geleden met de Capsicum gestart. De veredelaar, Jan Noordam, wist een wat oudere kweker die met deze teelt wilde stoppen en vroeg of dit niet wat voor hem was. Rijk teelt graag mooie exclusieve producten en wilde hier graag in mee gaan.  

Planning
Qua teelt paste de Capsicum heel goed in zijn planning. Rijk werkt met een aantal vaste mensen, waar hij erg zuinig op is. In het voorjaar is er volop werk in de ranonkels, in het najaar ligt de aandacht bij de Chrysanten. Zodra deze teelt gestopt is, kan hij al zijn mensen goed gebruiken voor de Capsicum.

Eind mei gaan de planten de kas in. Het is belangrijk dat de plant eerst goed lengte maakt. Mooie lange vertakte stelen zijn de basis voor een mooi product. Oorspronkelijk komt het gewas uit Zuid-Amerika, ze groeien dan ook vooral goed bij een wat warmere temperatuur.

Half juli maakt de plant de eerste bloesem aan. Elk bloemetje geeft een vrucht, dat uiteindelijk de sierwaarde wordt van het product. Half oktober kunnen de eerste takken gesneden worden, al zijn de vruchten dan nog echt groen.

De grootste uitdaging is de juiste hoeveelheid water. Bij te veel water worden de stelen te lang en krijg je geen mooie compacte volle takken. Krijgt de plant te weinig water, blijven de takken te kort. Hij moet goed blijven monitoren hoe het gewas ervoor staat en wat het nodig heeft.

Veel handwerk
De takken groeien in de kas met veel blad. Dit blad vermindert de sierwaarde van dit fantastische product en moet er dan ook af voordat het verkocht wordt. Dit is ongetwijfeld het meeste werk van deze teelt. Per tak wordt de Capsicum aan een haak gehangen, waarna handmatig al het blad verwijderd wordt.

Rich luxury flowers
Toen Rijk 15 jaar geleden zijn bedrijf begon, wilde hij zich specialiseren in aparte producten. Hij wilde zich onderscheiden van andere seizoenskwekers door moderne en exclusieve producten te telen. Dit is volgens hem beter gelukt dan hij had durven dromen. Hij stelt hoge eisen aan zijn teeltproces om groothandelaren en bloemisten een hoogwaardige kwaliteit te kunnen garanderen. Het verrassen van de consument met de schoonheid van seizoensbloemen is waarvoor hij dagelijks met veel plezier op zijn kwekerij werkt.

Maar… ondernemen is vooruitdenken, kansen creëren en kansen opzoeken. Rijk wil zich graag verder specialiseren en uitbreiden met nieuwe exclusieve producten. Daarbij vindt hij het optimaliseren van de bestaande producten ook heel belangrijk. Zo heeft hij bijvoorbeeld voor de ranonkels een speciale verpakking van een soort fleecestof laten maken. Dit is heel gunstig voor het transport van de ranonkels. Deze stof condenseert veel minder en het is ook nog eens biologisch afbreekbaar.

Na vijftien jaar vond Rijk het tijd voor een nieuw logo! Terwijl hij hier met iemand mee bezig was, werd er gelijk geopperd om onder een nieuwe naam verder te gaan. Rich Luxury Flowers werd ontworpen. Rijk gaat verder met nieuwe website, nieuw logo en nieuwe uitstraling; luxe, exclusiviteit, niche producten.

FloraPodium, 28 november 2019